יום שלישי, 6 בנובמבר 2012

אוצרות מן העבר – בלוג בהמשכים


לא בכל יום זוכה אתר היסטורי לפיסת היסטוריה חדשה ולא ידועה.

בתאריך ב' באייר תש"ז, 21 באפריל 1947, היו אמורים לעלות לגרדום בכלא המרכזי בירושלים מאיר פיינשטיין לוחם האצ"ל ומשה ברזני לוחם לח"י, אולם השניים הקדימו את מותם ופוצצו את עצמם בתא הנידונים  למוות שעות ספורות לפני מועד התלייה המתוכנן, באמצעות פצצה שהורכבה בתוך תפוז.
סיפור זה היה ידוע לנו במוזיאון במשך שישים שנה, והועבר לכל הקבוצות המבקרות במוזיאון. אולם לפני כארבע שנים, בשנת 2007, התקבלה במוזיאון שיחת טלפון ממשרד ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. למשרדם הגיעה פנייה מאנגליה מבנו של שוטר בריטי ששירת בארץ בתקופת המנדט. הבן סיפר כי לאחר פטירת אביו נמצאו בין חפציו ספר תנ"ך מעוטר בציורים שהיה שייך למאיר פיינשטיין. ובקשה של אביו להשיב את התנ"ך למשפחתו של מאיר פיינשטיין .
כיצד הגיע התנ"ך של נידון למוות מהכלא במרכזי בירושלים לידיו של שוטר בריטי?
פרטי הסיפור התבהרו לאט לאט,  הסתבר כי אותו שוטר בריטי, תומס הנרי גודווין, שמר על תאם של מאיר פיינשטיין ומשה ברזני בימיהם האחרונים, ודקות ספורות לפני ההתפוצצות, על מנת להרחיקו מתאם ולשמור על חייו, מסר פיינשטיין לגודווין את ספר התנ"ך שברשותו ובו הקדשה אישית באנגלית ובעברית  גודווין התבקש לסור הצידה ולעיין בהקדשה בשקט. ברגע שהוא התרחק מעט מתאם, התפוצצו השניים ובכך למעשה מנעו ממנו פגיעה ודאית. 
תומס הנרי גודווין, במדי משטרת פלשתינה (א"י).

בנו ואלמנתו של גודווין הוזמנו לארץ על ידי משרד ראש הממשלה, כדי להעביר באופן רשמי ובטקס ממלכתי את התנ"ך למשפחת פיינשטיין. בטקס, שהתקיים באופן סמלי אור לב' באייר תשס"ז, השתתף ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט והוא קיבל לידיו את התנ"ך ומסרו לנציגי משפחת פיינשטיין. התנ"ך הוחזר לבעליו.
ראש הממשלה אהוד אולמרט מקבל את התנ"ך מבנו ואלמנתו של גודווין ומוסר אותו לאליעזר פיינשטיין אחיינו של מאיר

משפחת פיינשטיין החליטה להפקיד את התנ"ך למשמרת במוזיאון לטווח ארוך.
 וכך, בדיוק 60 שנה לאחר שנמסר התנ"ך לגודווין, נפל בידינו אוצר! 
צילום ההקדשה המקורית שנכתבה ע"י מאיר פיינשטיין, ל"סוהר הטוב" גודווין.
עם הגעת המשפחה לארץ גילינו שבאמתחתם נמצא לא רק התנ"ך אלא פריטים נוספים ובהם אלבום ובו 62 תמונות שאסף גודווין במהלך שירותו במשטרת המנדט בפלסטינה א"י, ומתעדות את ימי סוף השלטון הבריטי וראשית מלחמת העצמאות.
במהלך השבועות הקרובים נעלה תמונות שונות מאלבומו של גודווין שמתפרסמות לראשונה. כדאי לכם לעקוב!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

:)