יום ראשון, 19 בדצמבר 2010

חנוכה במוזיאון

בחנוכה בחרה משפחת וייטמן לציין את יום הולדתו של סב המשפחה כאן במוזיאון אסירי המחתרות.  
הסבא, אברהם וייטמן, היה אסיר בכלא המרכזי בירושלים לפני שנים רבות. הוא היה חבר במחלקה הדתית של הפלמ"ח שהתיישבה בביריה ליד צפת, ונתפס יחד עם 23 חבריו ב- 28 בפברואר 1946. הם נתפסו בעקבות חיפוש שהבריטים ערכו בביריה  ומצאו נשק שהוחבא לאחר שהחברים חזרו מפעולה. המשפט התקיים במשטרת הר כנען ורוב האסירים, וביניהם אברהם, נידונו לארבע שנות מאסר. אברהם ישב בכלא עכו ממרץ 1946, והועבר עם חבריו בדצמבר 1946 לכלא המרכזי בירושלים, שם ישב עד שחרור הקבוצה ב- 11 ביוני 1947.
המשפחה המורחבת שביקרה במוזיאון כללה את אברהם וייטמן ורעייתו, ילדיהם, נכדיהם וניניהם -  ארבעה דורות – וכולם כולם באו לשמוע מפי סבא סיפורי מורשת והיסטוריה משפחתית במקום בו התרחשו. הסיור כלל הדרכה של מדריכת המוזיאון עם סיפורים אישיים של אברהם, שנשזרו בחדרים השונים.
כך למשל עצרנו במרכז המידע שבמוזיאון, וראינו מסמכים אודות אסירי ביריה ובהם קובץ "חיים שכאלה" בכתב ידה של בתו, שערכו לכבודו במלאות 30 שנה לשחרור. בחדר מס' 29 – חדר אסירים שהוסב בשבתות לבית הכנסת – הצביע אברהם על המקום בו ישן, וסיפר כיצד חיכו שם כל שבת בכיליון עיניים לבואו של "אבי האסירים" הרב אריה לוין. באחת השבתות, כשלחץ את ידו של הרב לשלום הרגיש כי הרב מעביר לו פתק. כשפתח את הפתק הופתע לקרוא ש"אחותך המליטה בת". כך נודע לאברהם שהפך לדוד. אותה תינוקת גדלה והשתתפה אף היא בסיור.
במרפאת הכלא, סיפר אברהם על "הטושה", קטטה שפרצה בין האסירים הערבים לאסירים היהודים בינואר1947. האסירים היהודים השתמשו במוטות ומקלות שהפכו באותה קטטה לכלי נשק לכל דבר. במהלך המהומות נרצח על-ידי הערבים במרפאת הכלא החובש היהודי אברהם בחנה שווילי.
המשפחה כולה התרגשה לשמוע את הסיפורים ולראות היכן התרחשו, וגם אנחנו במוזיאון למדנו דברים חדשים ושמחנו לארח כאן אירוע מרגש ומיוחד שכזה.
מזל-טוב! 

תגובה 1:

  1. כחברו למאסר. ספוריו של אברהם אכן מרתקים.
    למשפחה : כל הכבוד על מבצע יום ההולדת במקום ההיסטוי הזה.

    דוד לוין

    השבמחק

:)