יום רביעי, 8 בינואר 2014

חריטה וחידה

לחרוט ולהיחרט- על חריטות ואסירים
כאשר מגיעים מבקרים למוזיאון הם קודם כל מתרשמים מיופיו של המבנה, מגודלו ומעובי הקירות הקיימים  למעלה מ -150 שנה.
רבים מהם אינם מודעים לעובדה שגם הרצפה שעליה הם מהלכים מציגה תיעוד מרתק על אודות האסירים שישבו כאן.
על גבי המרצפות מצויות מגוון חריטות: ציורים, סמלים, שמות וסיסמאות שנחרטו על ידי אסירים שונים.

מדוע בעצם חרטו האסירים על גבי המרצפות?
האסירים בכלא ישבו בתאם מרבית שעות היממה. בדרך כלל, סיימו לעבוד בשעות אחר הצהריים ושהו בתא עד הבוקר שלמחרת. הישיבה הממושכת בחוסר מעש גרמה להם לחפש עיסוקים.
עבודת חריטה שימשה להם דרך להעביר את הזמן...

כיצד נמצאו להם הכלים לחריטה על אבן
מידי יום היו האסירים יוצאים לעבוד בבתי המלאכה השונים. בשובם, לפני הכניסה לתא, נערך חיפוש על גופם. מטרת החיפוש הייתה לוודא שלא יכניסו לתאם חפצים אסורים,
חלקי מתכת, אבנים וזכוכיות שיכלו לשמש ככלי נשק:

 "אחרי הצהרים נכנס הקצין ואמר לנו שהולכים לערוך אצלנו חיפוש. במשך כל הזמן אנחנו מקיימים אתו מערכת יחסים טובים ונראה הדבר כאילו הוא מתנצל על שהוא מוכרח לערוך חיפוש... החיפוש לא העלה דבר מלבד סכין-גילוח, ושתיים שלוש מטבעות כסף. בהתחלת החיפוש קיבלו השוטרים הוראות לא לקלקל דבר. החיפושים נערכים בכדי להבטיח שאין נשק, והחיפוש המדוקדק אחרי כסף, סיגריות, סכיני גילוח הוא רק כעין הסוואה"  

(עדות דויד לוין מאסירי ביריה עמוד 93).

לעיתים הצליחו להערים על הסוהרים  ולהבריח בבגדיהם ובגופם חפץ חד כלשהו בזמן הבדיקה, במקרים אחרים שיחדו האסירים את הסוהרים כדי שיעלימו עין מן ההברחה. במקרה כזה העביר האסיר תמורה כספית מוסכמת לסוהר שביצע את החיפוש, וכך קנה את שתיקתו.

אילו חריטות חרטו האסירים?
לרוב הייתה החריטה על מרצפות התא בסך הכול דרך להעביר את הזמן, אך לפעמים הייתה לחריטה משמעות עמוקה יותר כגון עדות לשהייה בתא, ציון תאריך משמעותי, או סמל כלשהוא. לא פעם בחר האסיר לכתוב את שמו, ולעיתים בחר לחרוט סמל פוליטי או לאומי שייצג את תפיסת עולמו.
על המרצפות ואדני החלונות ישנן חריטות הכתובות בשפות שונות בעיקר ערבית ועברית. כמו כן ישנם מגוון סמלים למשל, מגן דוד, סמלי המחתרות וסמלי  הקומוניזם. חלק מהחריטות שלמות וברורות, וחלק שבורות ומקוטעות.
בחדר 29, הוא בית הכנסת, נמצאת חריטה שאנחנו עסוקים בפענוחה.
ניתן לראות בה צורות שונות כגון שני עיגולים או ארבעה משולשים, וכן את האות S באנגלית, אך הסמל כולו נותר בעינינו כחידה.
החריטה לפניכם. נשמח לקבל הסברים עליה ממי מכם שיש לו קצה חוט או ניחוש מושכל.

 בבלוגים הבאים נחשוף חריטת שונות וננסה לספר את הסיפור שמאחוריהן....אנו מזמינים אתכם להגיע למוזיאון בכדי לצפות ולהתרשם מן החריטות שנמצאות בכל רחבי המוזיאון ואולי אף לגלות חריטה חדשה בעצמכם :) 

תגובה 1:

  1. המשולשים נראים כחלק ממגן דוד, שנמצא ברקע של העיגולים.
    הציור הפנימי מזכיר צורה של ספר תורה ספרדי

    השבמחק

:)